Ana Sayfa

YUNUS ARAN BİRLİKTELİĞİ

?Halit Refiğ Filmlerindeki Kenstel Mekan ve Mimari Mekan?

tarih: 
12/07/2006
poster: 
XXVII-.jpg
konusmaci: 

 

 

“Halit Refiğ Filmlerindeki Kentsel Mekan ve Mimari Mekan”

Tarih: 7 Aralık 2006

Saat: 14.30

Yer: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fındıklı, İstanbul.

 

Yunus Aran Birlikteliği ve Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Mimarlık Bölümü tarafından Mimar Yunus Aran'ın anısına düzenlenen Konferanslar dizisinin 27. konuşmacısı, ‘Halit Refiğ Filmlerindeki Kentsel Mekan ve Mimari Mekan' başlıklı konuşması ile Halit Refiğ olmuştur.

Konuşma 7 Aralık 2006 günü Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Oditoryum'unda gerçekleşmiştir.

Konuşmacı hakkında daha fazla bilgi için http://www.yunusaran.org/halit-refiğ adresini ziyaret edebilirsiniz.

 

Konuşma Özeti

Sinema ve mimarlığın ortak özellikleri:

Kent ilişkisi – toplumsal olay

Film senaryosu – mimari tasarım

Yapı malzemesinin kullanılışı

Hareket (sinema hareket ile anlatılır-mimarlık hareket ile algılanır)

Psikolojik etki

 

Aşk ve Ölüm

İnsanın ve insanlığın ortak varlık sorunu

Freud’a göre temel içgüdüler (Eros-Tanatos)

 

Batı ve Doğu kültürlerinde Farklı Yaklaşımları

Batı’da ölüm korkusu

Doğu’da huzur (Çin yingyang-Hint nirvana-İslam Allah’a kavuşmak)

Batı’da aşk: sevdiğine sahip olmak

Türk tasavvuf düşüncesinde aşk: vahdet’i vücut(varlık birliği)-yaratan ile yaratılmışım birleşmesi-aşk ve ölümün bütünleşmesi

 

Halit Refiğ  Filmlerimdeki Aşk ve Ölüm Mekanları:

Kırık Hayatlar

Evli çift-yeni bir modern eve taşınma- yeni bir hayat-umutlar, modern yaşamın yarattığı sorunlar-küçük kız evladın ölümü-evin yapısında değişiklik yok-ama çiftin ruhları kırgın (villa tipi modern bir konut)

Gurbet Kuşları

Taşradan büyük kente göçen bir ailenin dramı-geleneksel adetlerle kent yaşamının çatışması-ahşap evden apartman katına geçişte uyumsuzluklar-uyum sağlayamayanların kentte kayboluşu (bir apartman damından İstanbul)

Aşk-ı Memnu

Osmanlı’nın son döneminde alaturka kültür / alafranga kültür çatışması-aşkın bedenileşmesi-yeni medeniyete uyumsuzluğun sonu olarak ölüm (bir Boğaziçi yalısı)

Vurun Kahpeye

Cumhuriyet’in kuruluş sürecinde, bir Anadolu kasabasında, yeni toplum düzenine karşı olanların dini silah olarak kullanmaları, hatta bu yolda düşman ile işbirliği bile yapmaları (Kula kasabası)

Hanım

Günümüzde manevi değerleri maddi kazancın üstünde korumaya çalışan, kedisinden başka kimsesi kalmamış, ölümü bekleyen yaşlı bir kadının evindeki yalnızlığı(eski bir ahşap konak)

İki Yabancı

Batı’nın ve batılının değişik yüzleri karşısında şaşkınlığa uğrayan genç bir Türk aydınının, kültürler arasında sağlıklı bir bağ kuramamasından kaynaklanan zihinsel kargaşa (Perge harabeleri)

Karılar Koğuşu

Bilinçli bir Türk aydınının bir cezaevinde tanıdığı mahkumların sorunları karşısında kaldığı çaresizliğin dramı (Malatya cezaevi dekoru)

 

"Halit Refiğ Filmlerindeki Kentsel Mekan ve Mimari Mekan"

Halit Refiğ

Konuşma metnine ilişkin bilgi yakında yüklenecektir.